» Özel İçerikler » GelecektekiSen Medya » Blog » Geleceğin Mesleklerine Hazırlanmak

Geleceğin Mesleklerine Hazırlanmak

Geleceğin meslekleriyle ilgili yeni herhangi bir rapor veya araştırmayı okuduğumuz ilk dönemlere gelin, ‘Geleceğe Dönüş’ filminin senaryosundan bir sahne okuyormuşuz gibi gelirdi çoğumuza. Ancak teknoloji kültürünün yarattığı yeni dünyanın içinde dansımızın bu kadar yoğunlaştığı bir dönemde bugünün nasıl şekillendiği gördükçe, bu mesleklerin gelecekte değil ‘tam da şu anda ihtiyaç duyulan’ meslekler olduğunu görüyoruz.

Yazan: | Tarih: 21 Ağustos 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya |


Danışmanlık Şirketi Cognizant’ın ‘Geleceğin 21 IK Mesleği’ Raporu’nda tanımladığı mesleklerden birkaçına göz atmak bile, bunu farketmek için yeterli oluyor.

Rapor, aralarında ‘Uzaktan Çalışma Yöneticisi, İnsan Önyargısı Müdürü, Algoritma Önyargısı Denetliyicisi, Wellbeing Direktörü, İşin Geleceği Yöneticisi’ gibi ‘yeni’ atfettiği mesleklere vurgu yaparken, bir tarafta ne kadar uzun zamandır aslında bu işleri yapan kaynağa ihtiyaç duyduğumuzu düşündürüyor. 

Raporda hangi işin hangi beceri setleri ile donanması gerekli olduğu da belirtiliyor. İşgücü kaynağının bu mesleklerin becerilerini edinmesi bir tarafta, diğer tarafta işin geleceği çatısının altındaki her köşenin kendi bahçesine bakma zorunluluğu var. 

Sanayi tarihinin devrimlerinde ortaya çıkan işlerin, rollerini yetiştirmek üzere dizayn edilmiş bir müfredat ve bu müfredatın bekçisi olacak şekilde yapılandırılmış sistem ve kurumları, çatının altındaki bir köşe.

– Bu meslekler, hangi temel formasyonlara ihtiyaç duyar?
– Bu temel formasyonları güçlendirecek teknolojik, bilişsel ve sosyal yetkinlikler nelerdir?
– Temel formasyonların söz konusu yetkinliklerle genişletilmesi nasıl olmalı?
– Elde edilen yetkinliklerin deneyimsel öğrenme alanları nasıl dizayn edilecek?

-Stajyer ‘çırak’a, eğitim daimi öğrenme heyecanı yaratacak alana, merkezi disiplin gençlerimizde ‘öz disipline’ nasıl döner?

Bu mesleklere hazırlanma sürecinde geleneksel endüstrinin eğitim kurumlarını, keşfetmeye ve sorgulamaya alan açan öğrenme alanlarına dönüştürmek, söz konusu ‘yeni’ mesleklere hazırlanabilmenin bir bacağı.

Diğer bacağında da bu meslekleri yapacak yetenekleri işe alacak ve değerlendirmelerini yapacak sistem var. İşler organizasyonel ve kültür olarak, insan kaynakları departmanları olarak bu mesleklere ne kadar hazır? 

IK’da işe alımdan sorumlu herhangi birinin raporda belirtilen ‘İnsan Önyargısı Müdürü’ veya ‘Algoritma Önyarıgısı Denetleyicisi’ işini yapacak işgücünü işe alabilmesi için; onu söz konusu işin çerçevesi, temel becerileri ve potansiyeli üzerinden değerlendirilmesi sürecine alıyor olması gerekir. Bunun için de temel düzeyde sosyal bilimler, (insanın içinde olduğu her yerde psikoloji, sosyoloji, felsefe, antropoloji gibi temel bilimler devreye girecek) ve bir kuple #bias (önyargı) ve teknoloji ilişkisini değerlendirecek algoritmik ve veri yetkinliği formasyonu üzerinden oluşturulacak değerlendirme süreçlerine ihtiyaç var ki bunlar daha başlangıç kapısı.

Wellbeing (Daimi İyilik/Sağlık Bilinci) Direktörü işe almak için önce wellbeing’den şirketlerin ne anladığına bakmamız gerekir. Haftada 2 gün şirkette pilates dersi açmak ve haftada bir beslenme uzmanının şirketlere gelerek talep eden çalışanlarla görüşmesini sağlamayı; ‘çalışanlarımızın sağlıklı olmasını destekliyoruz’ PR’ıyla duyurmayı wellbeing bilincine sahip olmakla karıştırmamak gerekir. Son yıllarda bir çok şirket içi eğitim olarak ‘mindfullness’ da aldırıyor ama geleceğin ruhunu sağlamlaştırmanın, teknoloji ve sürdürülebilir gelecek ile ilişkisinin kurulmadığı ve sosyal sorumluluk veya kurum içi eğitim etkinliğinden bir bilince taşınmadığı sürece; başta insan kaynaklarında bu kültür oturmadığı sürece ‘Wellbeing Direktörü’müz var demek ne işe yarar? 

Bir mesleğin evrilmesi süreci; o mesleği yetiştiren, deneyimleten, çalıştıran sistemsel düzenin, insanla birlikte dönüşmesi süreci. Bu süreci planlarken de yapılacaklar listesinde;

1. Şimdiye kadarta bildiğimiz yolu, yordamı her şeyi bir nevi unutmak ve ‘şimdi, bugünün dünyasına’ göre yeniden öğrenmeye başlamak
2. Birey veya kurum olarak ‘yetersizliklerimizi kucaklayıp onlarla barışarak, gelişime heyecan duyarak daima yenilenme disiplininde olmak’ başta gelenler arasında. 

GelecektekiSen’de de bu rapor dahil, şu anda tanımda olan yeni mesleklerin gerektirdiği yetkinlikler ve bu yetkinliklere erişmek için nasıl becerilerle evrilmemiz gerektiği ile bir yazı dizisine de yakında başlıyoruz.

Cognizant’ın ‘Geleceğin 21 IK Mesleği’ Raporu’nu detaylı olarak incelemek için tıklayabilirsiniz.

İşin/Şirketin/Kendin için Harekete Geçmeye Hazırsan

Online Görüşme Talep Et

Son Yazılar

Geleceğin İşleri 2020 Raporu Neler Anlatıyor?

Tarih: 23 Ekim 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya

Geleceğin İşleri Raporu, değişimin hızını takip ederek geleceğin işlerini ve becerilerini haritalandırır. Rapor, 2020 yılının pandemiye bağlı bozumlarına ışık tutmayı amaçlarken, uzun vadeli ekonomik döngüler kadar, önümüzdeki beş yılda teknoloji üretimi, işler ve becerilerin beklenen görünümü hakkında da görüş sağlar.

Geleceğin İşi’nde Derecelerden Becerilere

Tarih: 30 Eylül 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya | Etiketler: , , ,

Geleceğin İşi’nde beceriler, derecelerden daha önemli olacak.
Yeterliliğini gösteren diplomalar ve sertifikalar değil; işe uygunluğun ve becerilerin olacak.

Kendi Geleceğinin Sorumluluğunu Almaya Ne Kadar Hazırsın?

Tarih: 3 Eylül 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya, Genel

İnsan- Makine Arayüzü teknolojileri üzerine çalıştığı uzun zamandır bilinen Elon Musk, Neuralink firması çatısı altında yaptığı çalışmaları tanıttığı lansmandan sonra yine gündeme oturdu. Beynin bir bilgisayar ile arasında implantlar aracılığıyla doğrudan iletişim kurmasını sağlayan bu teknolojilerin lansmanında görünen açık paylaşımlar kadar, görünmeyen paylaşımlar da vardı. Musk’ın teknoloji öznesi ile yaptığı her atıf, insanlık olarak sorumluluklarımızın daha arttığının bir kanıtı aslında.

Geleceğin Mesleklerine Hazırlanmak

Tarih: 21 Ağustos 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya

Geleceğin meslekleriyle ilgili yeni herhangi bir rapor veya araştırmayı okuduğumuz ilk dönemlere gelin, ‘Geleceğe Dönüş’ filminin senaryosundan bir sahne okuyormuşuz gibi gelirdi çoğumuza. Ancak teknoloji kültürünün yarattığı yeni dünyanın içinde dansımızın bu kadar yoğunlaştığı bir dönemde bugünün nasıl şekillendiği gördükçe, bu mesleklerin gelecekte değil ‘tam da şu anda ihtiyaç duyulan’ meslekler olduğunu görüyoruz.

Hangi İş Nasıl Bir Gelecek – Üniversite Seçimi Dediğin…

Tarih: 9 Ağustos 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya

1800’li yılların devrimi – Sanayi Devrimi – bir grup için ‘bir fabrikaya makinelerin girmesi’ öznesi ile anlatılabilir; ancak çok daha büyük ve bütünsel bir değişimi tetikleyen bir başlangıç olmuştur. O güne kadar çocuklarıyla birlikte toprakta çalışarak para kazanmaya alışan aileler, fabrikalar açılınca da bildikleri yoldan yürümeye devam ettiler, çocuklarıyla fabrikalara gittiler. O günden itibaren sosyal hayat değişti, ‘çocuk işçi’ diye bir kavram çıktı; hukuksal hayat değişti ‘çocuk işçi hakları’ diye bir kavram çıktı, ekonomik hayat değişti ‘çocuk işçi ücretleri’ diye bir kavram çıktı; ve pek tabii eğitim hayatı da değişti. O fabrikalara iş gücü yetişmeliydi. Makineli hayatın rollerinin formasyonunu, geleneksel endüstrinin sınırları içinde tanımlayan eğitimin müfredatı, üniversite ayağına kadar işte o zaman değişmeye başlamıştı.

Hangi İş Nasıl Bir Gelecek – Meslek Seçimi Dediğin…

Tarih: 8 Ağustos 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya

Yuval Noah Harari, ‘Homo Deus’ kitabının ön sözünde önce ‘İnsanın Yeni Gündemi’nin nabzını tutar. İnsanı, yaşamını, yaptığı seçimleri v nedenlerini; psikolojisini, ekonomisini, tarihini anlamak için Harari’nin kaleminden süzülenler; ülkemizin ve dünyamızın geleceğinin asıl mimarı olacak genç arkadaşlarımız için nasıl bir gelecek ve meslek gündemi belirlemeleri gerektiği konusunda önemli sinyaller barındırıyor.

İşin Geleceği’nde Temassız Teknolojik Ofisler Dönemi

Tarih: 1 Haziran 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya

Pandemi sonrası ofislere dönüşün başladığı bu günlerde, bugünlerin izinden giderek ofislerimizin geleceğini konuşmaya devam ediyoruz.

İşin Geleceği’nin Yeni Çalışma Ortamları: Hibrit ve Temassız

Tarih: 29 Nisan 2020 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya, Özel İçerikler

COVID-19 pandemisi işlerin rengini değiştirdi. Uzaktan çalışmanın deneyimlenmesiyle çalışmanın ortamı, kuralı, teknolojisi ve pek tabii kültürü değişmek durumda kaldı. Bir yazılım şirketi olan Box tarafından yapılan araştırmaya göre, geçiş sürecinde ilk kayıplardan biri, 9-5 çalışma. Araştırma, özellikle de okul kapanışlarının evde eğitim beklentilerini çalışan ebeveynlere yüklemesiyle, öğle molalarının dahi kalktığını, çalışma saatlerinin % 20 oranında büyüdüğünü gösteriyor. Diğer yandan evde çalışmanın doğasının değişmesi kadar ofislerin geleceğini etkileyen kritik eşikler de var.

Dijital Şirket Olmaya Ne Kadar Hazırız?

Tarih: 21 Haziran 2019 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya, Özel İçerikler

Bir süredir pek çok kurum ve organizasyon, çeşitli dijital dönüşüm senaryoları üzerinde yürürken, birçok firma için cazibe, temellerini yapmadan en yeni ve parlak teknolojilere odaklanmaktı: içerik ve süreçlerin dijitalleştirilmesi ve/veya işlerinin sosyal ve mobil için uyarlanması. Şimdilerde ahtapotun daha tutulacak pek çok kolu olduğunun yavaş yavaş farkedilmesiyle yeni bir soru daha sorulmaya başlandı: Dijital şirket olmaya ne kadar hazırız?

Dijital Dönüşümde Kurumlar ve Yapay Zeka

Tarih: 14 Mayıs 2019 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya, Özel İçerikler

Accenture’ın 2017 yılı Teknoloji Vizyonu Raporu’na göre önümüzdeki beş yıl içinde, müşteri dünyasının yarısından fazlası ihtiyaç duyduğu hizmetleri, markaların algısından ziyade yapay zekalarına göre seçecek. Algoritmaların gücü, kurumların müşterileriyle kurduğu ilişkiyi de dönüştürüyor. Dijital dönüşüm operasyonlarına odaklanan kurumlar, acaba yapay zeka ile iş yapmak konusunda ne kadar yol aldı?

Müşterilerinizin İlgisini Çekebildiğiniz Kadar Dijitalsiniz

Tarih: 2 Mayıs 2019 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya, Özel İçerikler

Müşteriler, markaların, kuvvetli ortak ilgi alanları olan görünmez bağlarla birbirlerine bağlı aile üyeleri gibidir. İster B2C ister B2B; hangi alanda iş yapıyorsanız yapın, işinizi geleceğe taşıyacak en kuvvetli yeni değer önermeniz, dijital kanallarda müşterilerin ilgisini çekecek ortak ilgi alanları yaratma kabiliyetinizdir.

Otomasyon ve Yapay Zeka İşgücünü Nasıl Değiştirecek?

Tarih: 22 Nisan 2019 | Kategori: Blog, GelecektekiSen Medya, Özel İçerikler

Otomasyon ve yapay zeka, sanayinin dijitalleşme sürecinde, işlerin geleceğini etkilediği kadar işgücünün geleceğini de etkiliyor. Gelecek projeksiyonları şekillendikçe rakamlar da değişimin seyrini daha net gösteriyor.

Bize Ulaşın










    * ile işaretli alanların doldurulması zorunludur